چطور به جنگ خواب آلودگي بهاره برويم؟
تغذیه و رژیم درمانی
آموزش تغذیه و تبادل اطلاعات تغذیه ای و رژیم درمانی . سیدداودحسینی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

پيوندها
مشاهده و دانلود فیلم های آموزشی
شارژ رایتل
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تغذیه و رژیم درمانی و آدرس sdh-diet.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









نويسندگان
سیدداودحسینی

آخرین مطالب


 
سه شنبه 18 فروردين 1394برچسب:تغيه سالم,ر‍ژيم غذايي,سيدداودحسيني, :: 10:0 :: نويسنده : سیدداودحسینی

دکتر اصغر کيهان نيا روانشناس دلايل كرختي و خواب آلودگي و پايين آمدن کارايي انسان در بهار را چنين برشمرد: • گرده‌هايي که از گل‌ها يا درختان در هوا منتشر مي‌شوند وارد سيستم تنفسي انسان شده و باعث کرختي، سستي و بي‌حالي مي‌شود. دومين دليلي که مي‌توان براي سست شدن بدن در فصل بهار برشمرد • در فصل بهار هوا نه سرد است و نه گرم و اين هوا روي سيستم حرارتي بدن تأثير مي‌گذارد و جريان خوني که در بدن گردش دارد تحت تأثير فرمان مغز حالتي را در انسان به وجود مي‌آورند که شباهت زيادي به حالتي دارد که انسان بعد از خوردن غذاي پرحجم به آن دچار مي‌شود.خون کمتري به مغز مي‌رسد و حالت هشياري شخص کاهش مي‌يابد. • افزايش دي اکسيد کربن در هواي بهاري كه اين گاز باعث مي‌شود انسان دچار خواب آلودگي شود. چرا برخي در اين فصل احساس افسردگي مي‌کنند؟ بايد گفت وقتي براي مدتي دچار کرختي، سستي، بي‌حالي و خواب آلودگي مي‌شويم به دليل اين‌که نمي‌پذيريم علت آن فصل بهار و دلايلي که برشمرديم است، تصور مي‌کنيم افسرده شده‌ايم و ممکن است خودسرانه شروع به درمان کنيم.براي رهايي از اين وضع که عارضه شايع فصل بهار است بسياري از روانشناسان و کارشناسان ورزشي و پزشکي، تغذيه مناسب همچنين تنظيم خواب و ورزش را پيشنهاد مي‌دهند. کارشناسان با تأکيد بر ورزش صبحگاهي در فصل بهار معتقدند ترشح آندورفين در مغز باعث نشاط و سرخوشي مي‌شود. ورزش دريچه‌اي است براي آزاد کردن استرس‌هاي تجمع‌يافته که اگر به حال خود رها شوند ممکن است منجر به بيماري شوند. ورزش به روز ما نظم و ساختار مشخصي مي‌بخشد. يکي از مقصرهاي اصلي که با استرس، افسردگي و افزايش وزن ارتباط دارد، به هم ريختن نظم زندگي روزانه است. داشتن يک نظم روزانه به ما کمک مي‌کند که در مورد مصرف غذا تعادل را رعايت و ريتم شبانه‌روزي بدن‌ را پايدار کنيم، به تداوم برنامه خواب‌ عادي‌مان کمک کنيم . دکتر کيهان نيا نيز با برشمردن گروه‌هاي غذايي که در فصل بهار بايد از آن‌ها بيشتر بهره‌مند شد، گفت: آب پرتقال، شير، تخم مرغ، موز، کاهو و بخصوص آب گوجه فرنگي از جمله مواد غذايي هستند که خاصيت ضد دي اکسيد کربن دارند و به ما کمک مي‌کنند در برابر سستي و خواب آلودگي‌هاي فصل بهار مقاومت کنيم. البته مهمتر از همه اينها خودباوري است. بايد بپذيريم که اين دوران گذرا است و بايد خودمان را با اين شرايط تطبيق بدهيم. دکتر خسرو صادق نيت دبير انجمن علمي پزشکي خواب ايران، تغيير برنامه ساعت خواب و تغيير ساعت رسمي در نخستين روز بهار را از عوامل اصلي خواب آلودگي و کرختي در فصل بهار مي‌داند. نياز خواب انسان بين 5/7 تا 5/8 ساعت است.ممکن است برداشت ما از نياز خوابمان درست نباشد، مثلاً فردي نياز خوابش 5/8 ساعت است ولي احساس کند با 7 ساعت خواب، نيازش برطرف مي‌شود، اين فرد مسلماً بعد از يکي دو روز احساس خواب‌آلودگي در وجودش شدت مي‌يابد و فعاليتش را مختل مي‌کند. افراد بايد ضمن بهداشت خواب و استفاده نکردن از مواد محرکي مانند قهوه و چاي ساعت خواب خود را بر اساس ساعت جديد تنظيم کنند. تا به خواب آلودگي در طول روز مبتلا نشوند. پس به طور خلاصه براي مقابله با خواب آلودگي و افسردگي بهاري به موارد زير توجه كنيد:

ورزشتغذيه مناسب o آب پرتقال، شير، تخم مرغ، موز، کاهو و بخصوص آب گوجه فرنگي از جمله مواد غذايي هستند که خاصيت ضد دي اکسيد کربن دارند • بپذيريم که اين دوران گذرا است و بايد خودمان را با اين شرايط تطبيق بدهيم تنظيم ساعت خواب خود بر اساس ساعت جديد و مقدار نياز بدن به خواب كمك شاياني ميكند به پيشگيري از خواب آلودگي.

منبع: سلامت نيوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: